دکتر مهناز اذانی جراح و متخصص چشم با شماره نظام پزشکی 163868 در شهر دزفول فعالیت میکند. مطب ایشان در خیابان آفرینش، مجتمع پزشکی ایران زمین، طبقه دوم قرار دارد و امکان دریافت نوبت اینترنتی نیز فعال است.
دکتر مهناز اذانی از جراحان و متخصصان چشمپزشکی شناختهشده در شهر دزفول است که با شماره نظام پزشکی 163868 در این حوزه فعالیت دارد. ایشان دارای مدرک تخصصی چشم و بورد تخصصی جراحی چشم و لیزر از دانشگاه شهید بهشتی تهران هستند و به عنوان استادیار دانشگاه علوم پزشکی نیز شناخته میشوند. عضویت دکتر مهناز اذانی در انجمن چشمپزشکان آمریکا، جایگاه علمی و بینالمللی ایشان را تقویت میکند. موفقیت در آزمون دستیاری تخصصی با رتبه دو رقمی و پذیرش در رشته جراحی چشم دانشگاه شهید بهشتی، گواهی بر تعهد علمی و مهارت ایشان است.
در مطب آفرینش واقع در خیابان آفرینش، نبش خیابان سید محمود، مجتمع پزشکی ایران زمین، طبقه دوم در دزفول، دکتر مهناز اذانی به ارائه خدمات تخصصی چشمپزشکی میپردازد. خدمات ایشان شامل جراحی لیزیک و لازک برای برداشتن عینک با استفاده از تجهیزات پیشرفته، جراحی کاتاراکت (آب مروارید) به روش لیزری بدون نیاز به بیهوشی، کارگذاری انواع لنزهای داخل چشمی، بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک)، لیفت مستقیم ابرو، درمان و لیزر گلوکوم (آب سیاه) و فشار چشم، معاینه بیماران دیابتی با دستگاههای نوین، لیزر و درمان رتینوپاتی دیابتی، تصویربرداریهای فوق تخصصی چشم، تجویز عینک و لنز تماسی و همچنین جراحی و درمان انسداد مجرای اشکی است.
بیماران دکتر مهناز اذانی از دقت در تشخیص، مهارت جراحی و برخورد حرفهای ایشان رضایت بالایی دارند. بیش از ۹۵٪ بیماران ایشان را به دیگران توصیه کردهاند و این امر نشاندهنده اعتماد بالای مراجعین به تخصص و تجربه دکتر مهناز اذانی است. امکان دریافت نوبت اینترنتی از طریق سامانه نوبت دات آی آر برای مراجعهکنندگان فراهم شده تا بیماران بتوانند به راحتی برای ویزیت و درمان چشم در دزفول اقدام نمایند. در مجموع، دکتر مهناز اذانی با سابقه علمی معتبر، ارائه خدمات متنوع جراحی و درمانی چشم، و حضور فعال در دزفول، یکی از چهرههای قابل اعتماد در حوزه چشمپزشکی این شهر به شمار میآید.
دکتر مهناز اذانی جراح و متخصص چشم با بورد تخصصی جراحی چشم و لیزر هستند.
در مطب دکتر اذانی خدماتی مانند جراحی لیزیک و لازک، جراحی آب مروارید، بلفاروپلاستی، درمان گلوکوم، معاینه بیماران دیابتی، تصویربرداری پیشرفته چشم، و تجویز عینک و لنز ارائه میشود.
بله، امکان دریافت نوبت اینترنتی از طریق سامانه نوبت دات آی آر برای بیماران فراهم است.
مطب دکتر مهناز اذانی در دزفول، خیابان آفرینش، نبش خیابان سید محمود، مجتمع پزشکی ایران زمین، طبقه دوم قرار دارد.
دکتر اذانی انواع بیماریهای چشم از جمله آب مروارید، گلوکوم، عیوب انکساری، رتینوپاتی دیابتی، و انسداد مجرای اشکی را درمان مینمایند.
این بخش و پرداخت آن ویژه پزشکان جهت تمدید صفحه پزشک می باشد و هیچ ارتباطی با دریافت نوبت ندارد.
از رفتن به بخش تمدید صفحه مطمئن هستید؟
خیابان آفرینش-بین خیابان سید محمود و خیابان نشاط (نبش خیابان سید محمود)- مجتمع پزشکی ایران زمین- طبقه دوم
اب مرواریدخوب بود
۱۴۰۴/۱۱/۰۸خدا اجرشون بده
۱۴۰۳/۱۲/۲۷عدم رضایت
۱۴۰۳/۰۱/۲۰خوب است
۱۴۰۳/۰۷/۲۰عدم رضایت
۱۴۰۳/۱۲/۲۱سلام خارش وسوزش چشم داشتم پیش اذانی ویزیت شدم خیلی خوب بود چشمانی صعیفی داشتم والان از عینک استفاده می کنم
۱۴۰۳/۱۱/۱۷دکتری خوب و خوش اخلاق و کاربلد
۱۴۰۲/۱۲/۱۱من فعلامیخام برم برامعاینه
۱۴۰۲/۰۹/۲۱دکتر خوبی هستن
۱۴۰۴/۰۵/۰۱کارش عالییه چن بار دخترمو بردم پیشش درس تشخیص دادن
۱۴۰۴/۰۸/۲۶خوب بودن
۱۴۰۴/۰۴/۱۰یکبار ویزیت شدم فعلا ادامه دارد
۱۴۰۳/۰۳/۲۴دختر خوبی هست
۱۴۰۲/۰۴/۰۲بله خوب بوده
۱۴۰۲/۰۶/۰۷بسیار خوب
۱۴۰۳/۰۳/۰۵عمل کرده بودم
۱۴۰۳/۰۶/۰۷سلام واقعا دکتر بسیار باتجربه و با اخلاق هستن
۱۴۰۴/۰۲/۲۸برا معاینه معمولی چشم رفته بودیم ، معطلی زیادی نداشتیم ، رفتار منشی بسیار خوب بود ، دکتر با حوصله معاینه می کرد و راضی بودم
۱۴۰۵/۰۳/۰۲دکتر خوب و معمولی
۱۴۰۵/۰۳/۱۲بسیار با دقت
۱۴۰۴/۰۶/۱۶بسیارخوش برخورد و موادب وازلحاظ کاری باتجربه وعالی بودن
۱۴۰۳/۱۰/۲۹سلام.خانم دکتر بسیار خوش برخورد وبا حوصله و صبر راهنمایی می کرد.
۱۴۰۴/۰۳/۰۵چشمنزدیکبینیضعیفبود
۱۴۰۴/۰۳/۱۴عالی بود برای چشم
۱۴۰۴/۰۹/۱۶دکتر خوش اخلاق و مهربانی هستن و درکارشون خیلی عالی هستند
۱۴۰۴/۱۱/۱۳سلام دکتر حاذق و خوش برخورد
۱۴۰۴/۱۲/۰۳پسرم ۸ سالشه تو مدرسه چشمش ضربه خورد و لایه اول قرنیه چشمش پاره شده بود ــ خانم دکتر اذانی خیلی خوش اخلاق بودن تجویز دارو هم عالی بود چون بعد از سه روز چشمش کاملا خوب شد
۱۴۰۴/۱۰/۱۰لکه خونی درمان شد
۱۴۰۳/۱۰/۰۹باحوصله و بااخلاق
۱۴۰۴/۱۰/۰۱معاینه
۱۴۰۲/۰۵/۱۴عمل کاتاراکت
۱۴۰۴/۰۷/۲۸خشکی چشم
۱۴۰۳/۰۲/۰۲با سلام و تشکر از لطف و زحمات خانم دکتر
۱۴۰۴/۰۹/۰۵ضعیفی چشم
۱۴۰۴/۰۶/۱۲عالی فشار چشم داشتم خوب شدم
۱۴۰۴/۰۴/۱۱عالی بود و امکانات مناسب داشت
۱۴۰۴/۰۹/۲۸بسیارعالی
۱۴۰۳/۰۲/۲۱برای معاینه و سوزش چشم، عالی بودند
۱۴۰۳/۱۱/۲۰بسیار عالی
۱۴۰۴/۰۲/۱۶عالی بود
۱۴۰۴/۰۹/۰۳مشکل چشم
۱۴۰۳/۱۲/۲۹خشکی چشم و التهاب پلک
۱۴۰۳/۰۲/۲۹بسیار دکتر خوبیه
۱۴۰۴/۰۱/۳۰عدم رضایت
۱۴۰۴/۰۴/۱۷ازش راضی هستیم
۱۴۰۲/۱۱/۲۳تشخیص درست ولی بسیارعجول
۱۴۰۵/۰۲/۱۳بخاطر آستیگمات چشمام مراجعه کردم، توصیه کردن عمل نکنم،بخاطر قوز قرنیه، بسیار عالی نظر دادن
۱۴۰۴/۱۱/۰۶عدم رضایت
۱۴۰۴/۰۳/۲۲بسیارخوش رفتار
۱۴۰۴/۰۱/۳۱دکتر خوب مهربون باحوصله جواب دادن
۱۴۰۴/۰۶/۱۲تنبلی چشم
۱۴۰۴/۰۸/۲۱عدم رضایت
۱۴۰۴/۱۱/۱۲بسیار عالی
۱۴۰۴/۰۲/۳۰دکتر خیلی مهربون
۱۴۰۲/۱۱/۲۲خوب و فالی
۱۴۰۳/۰۸/۰۷هنوز مراجعه نکردم
۱۴۰۴/۰۴/۲۸برای بینایی سنجی رفتم واز کار دکتر راضی هستم
۱۴۰۴/۰۲/۲۰بسیار با اخلاق و حاذق
۱۴۰۳/۱۰/۲۷دکتر خوب وباتحربه
۱۴۰۴/۱۲/۰۵دکتر خوش برخورد خوش اخلاق کارش هم خوب
۱۴۰۴/۰۹/۲۲بسیار عالی
۱۴۰۴/۰۳/۱۰عدم رضایت
۱۴۰۵/۰۲/۳۰خوب معاینه نکرد سریع میخواست تمومش کنه
۱۴۰۴/۱۱/۰۸خوب بود
۱۴۰۴/۰۳/۱۸جسم خارجی تو چشمم بود براحتی درش اورد.ممنونم ازشون
۱۴۰۵/۰۲/۲۰عدم رضایت
۱۴۰۴/۰۳/۰۷بسیار خوش برخورد و مهربون و با حوصله
۱۴۰۲/۱۱/۰۴پزشک خوبی بود
۱۴۰۴/۰۳/۰۴تشخیص عالی
۱۴۰۳/۰۷/۱۸دکتر بسیار عالی هستن با تشخیص درست وخوش برخورد التهاب چشم ک خداروشکر خوب شدم
۱۴۰۴/۰۵/۲۸نوبتدهی منظم و معطلی کم و معقول ، خانم دکتر هم رفتاری دوستانه و ویزیت دقیقی دارن و خوب توضیح میدن
۱۴۰۴/۰۶/۰۱تاری دید
۱۴۰۴/۰۲/۳۰فشار چشم
۱۴۰۳/۱۲/۱۹زمان بیشتری برای معاینه اختصاص دهند
۱۴۰۴/۰۳/۱۹واقعا دکت خوبی هستش
۱۴۰۴/۰۶/۰۱معاینه دوره ای بود عالی انجام شد
۱۴۰۳/۱۲/۱۲با سلام وقت بخیر از هر لحاظ عالی
۱۴۰۴/۰۶/۰۱خیلی خوب ومهربان ومسلط به تخصص مرتبط خود،خیلی ازشون راضی بودیم
۱۴۰۲/۰۶/۳۱مشگل چشم
۱۴۰۲/۱۰/۰۶عدم رضایت
۱۴۰۴/۰۶/۰۵مشکل : فشار چشم لیزر انجام شد بسیار با حوصله ، مؤدب و خوش برخورد
۱۴۰۱/۱۲/۰۷الی بود خیلی
۱۴۰۴/۰۵/۲۵بسیار عالییی
۱۴۰۴/۰۲/۲۳بسیار عالی هستن ایشون
۱۴۰۳/۱۱/۱۴بسیار مودب و با سواد
۱۴۰۴/۱۱/۱۱سرماخوردگی کارش خوبه ولی اخلاق خوبی نداره
۱۴۰۴/۰۴/۰۹خانم دکتر با اخلاق با حوصله تشخیص درست
۱۴۰۴/۱۱/۲۰ن عالی
۱۴۰۲/۰۸/۰۶بسیار عالی
۱۴۰۵/۰۳/۰۹خیلیخوب
۱۴۰۲/۰۱/۱۰دکتر عالی و خوش برخورد
۱۴۰۴/۰۶/۲۲معاینه انجام شد. بالا بودن فشار چشم تشخیص داده شد و همان زمان درمان شد.
۱۴۰۴/۰۴/۲۸ویزیت بعداز عمل لازک برای من انجام دادن
۱۴۰۲/۱۱/۱۴همه چیز عالی
۱۴۰۴/۱۰/۰۹بسیار وارد به کار و بسیار مهربان و خوش برخورد ، بنده از ایشان خیلی متشکرم .
۱۴۰۳/۱۱/۱۷زاویه داشت تنگی چشم
۱۴۰۳/۰۷/۲۲عالی یعنی عالی
۱۴۰۴/۰۶/۳۰مشکل ضعف چشم داشتم و عینک تجویز کردن
۱۴۰۴/۰۹/۱۳خانم دکتر انصافا تشخیص بیماری چشم رو بسیار خوب دادند و با تجویز داروی مد نظر خود ،الحمدالله چشمم که درد داشت و قرمز شده بود خوب شد ،دکتر با حوصله و مهربون هستند علاوه بر تشخیص بسیار خوبی در بیمارهای چشم.
۱۴۰۴/۰۲/۰۶افتادگی پلک
۱۴۰۲/۰۴/۱۰سلام فشار چشم داشتنم که با تشخیص سرکار خانم دکتر رفع شد دکتری بسیار مجرب و مهربان و وقت شناس هستند .
۱۴۰۳/۱۱/۰۸تشخیصشون خیلی خوبه
۱۴۰۴/۰۹/۰۲عدم رضایت
۱۴۰۳/۱۱/۱۷مشکل فشار چشم.نتیجه عالی گرفتم
۱۴۰۴/۰۲/۱۳بسیار باحوصله، خوش برخورد، علمی و باوجدان کاری
۱۴۰۳/۱۲/۰۴دکتر خوش برخورد و صبور هستی و بادقت به سوالاتمون پاسخ دادن و راهنمایی کردن
۱۴۰۲/۱۲/۲۵سلام دکتر خوبیه و به کارش وارده
۱۴۰۴/۰۲/۲۸عدم رضایت
۱۴۰۴/۰۲/۰۹بسیار بسیار حازق و عالی بودن من در کمترین زمان با تجویز درست ایشان بهود یافتم
۱۴۰۳/۱۲/۲۶تشخیص سریع و به موقع آب مروارید
۱۴۰۴/۰۴/۱۱پزشک مادرم بودن
۱۴۰۲/۰۶/۱۸معاینه چشم
۱۴۰۴/۰۶/۲۸عالی خوش برخورد
۱۴۰۳/۱۲/۰۱وارد شدن جسم خارجی در چشم
۱۴۰۳/۱۲/۱۳عدم رضایت
۱۴۰۵/۰۳/۱۶دکتر خوبی هست من چشم عفونت داشت با چند تا قطره. عرض چند روز خوب شدم
۱۴۰۳/۱۱/۰۵درد چشم
۱۴۰۳/۱۲/۰۴خوب بود
۱۴۰۴/۰۵/۰۹برای معاینه پسرم رفتم دکتر خوبی راحت نوبت اینترنتی می گیری
۱۴۰۳/۱۲/۰۷معاینه چشم
۱۴۰۲/۰۹/۰۵دکتر تشخیص به موقع فشار چشمام رو دادن با لیزر درمطب خانم دکتر درمان شدم خیلی مهربان وخوش رفتار
۱۴۰۴/۰۲/۱۵معاینه چشم با دقت و مهربان
۱۴۰۴/۰۹/۲۴چشم مادرم عفونت داشت.و لتزش هم جرم داشت.که تشخیصشون درست بود و جرمگیری رو هم با قیمت منصفانه انجام دادند
۱۴۰۴/۰۴/۱۴مشکل پدر من تورم و قرمزی چشم بود که با دارو هائی که خانم دکتر تجویز کردن درمان شدند.
۱۴۰۴/۰۲/۲۷سلام سردرد همراه با درد کاسه چشم،توسط دکتر چشم هام چک شد نمره عینک تغییر کرده بود،دارو نوشت،استفاده کردم خوب شد
۱۴۰۴/۰۳/۱۹رفتار دکتر و منشی و پرسنل عالی
۱۴۰۴/۰۴/۲۴خیلی خیلی عالی
۱۴۰۳/۰۶/۰۳بسیار عالی باحوصله با اخلاق و با دقت تشخیص داد که شبکه چشمم مشکل داره
۱۴۰۳/۱۱/۲۰گلوکوم.
۱۴۰۴/۰۶/۱۰بسیار خوب و تشخیص عالی
۱۴۰۲/۰۵/۰۲درحال درمان هستم
۱۴۰۲/۰۸/۰۵من خودم نوبت گرفتم ولی هنوز ویزیت نشد ولی تعریف کارش رو فهمیدم .پسرخواهرم رفت گفتن کارش خیلی خوب بوده
۱۴۰۴/۰۵/۰۶بسیار دکتر عالی
۱۴۰۳/۱۱/۲۶عالی بودن ایشون هم تشخیص هم برخورد و اخلاق قشنگشون
۱۴۰۴/۰۷/۱۹کارش را پسندیدم
۱۴۰۲/۰۷/۲۳بسیار مهربان و با حوصله و دقیق
۱۴۰۴/۱۰/۱۳تجویز عینک ولی هنوز نتیجه نگرفتم
۱۴۰۴/۰۲/۲۱عالی بود هم رفتار و هم دقت درکار و همچنین مطب ارام و تمیز
۱۴۰۴/۰۵/۲۷خوب بودن
۱۴۰۴/۰۳/۰۵بهترین دکتر
۱۴۰۲/۰۲/۱۰لیزی کردن خانمم
۱۴۰۴/۰۳/۱۴فشار چشم داشتم، لیزر رسوب زدایی کردن و خوب ولی دو مرتبه در تشخیص شماره چشم اشتباه و در کل دکتر خوب و صبوری هستند
۱۴۰۴/۰۲/۲۸معاینه
۱۴۰۲/۰۴/۰۵سلام من بار اولم بود که به مطب خانم دکتر مراجعه کردم وخیلی راضی بودم،مطب تمیز ومرتب وبانظم وخوش برخورد،وبدون معطلی،البته که به دیگران هم پیشنهاد دادم،و خواهم داد،با تشکر
۱۴۰۳/۱۰/۲۹سلام عفونت ویروسی چشم کودک
۱۴۰۳/۱۱/۰۴دکتر بشی
۱۴۰۴/۰۶/۰۱عدم رضایت
۱۴۰۴/۰۸/۰۱دکتر خیلی خوب هستن
۱۴۰۳/۰۳/۰۹دکتر عالی
۱۴۰۲/۰۸/۲۱پسرم چشماش ضعیف بود عینک دادن بعد یک سال نمره چشمش اومد پایین
۱۴۰۳/۱۱/۰۱خیلی خوب
۱۴۰۳/۰۴/۱۳عالی بود در کمتر از ۶ ساعت من و ویزیت کردن
۱۴۰۴/۰۵/۰۶عالی بود
۱۴۰۴/۰۶/۲۵برای ضعف بینایی، عینک تجویز کردن، خیلی با عجله ویزیت کردن
۱۴۰۳/۱۱/۰۹بسیار عالی تشخیص درست و روند درمانی سریع
۱۴۰۴/۰۶/۰۲بسیار عالی بودند
۱۴۰۴/۰۹/۲۹چشم اب
۱۴۰۲/۱۱/۲۸عالی بود
۱۴۰۴/۰۵/۱۲عمل آب مروارید چشم
۱۴۰۴/۰۵/۱۸اخلاق بشدت عالی و تشخیص و سطح سواد بسیار بالا و دقیق واقعا راضیم و چقدر منظم هست کارشون و مطبشون
۱۴۰۴/۱۰/۱۵خوب بود
۱۴۰۳/۰۶/۱۴عدم رضایت
۱۴۰۴/۰۴/۰۹عالیبو
۱۴۰۲/۰۸/۱۷جهت معاینه ی چشم رفته بودم
۱۴۰۳/۰۴/۱۲عالی بود
۱۴۰۳/۰۱/۳۱برای معاینه شبکیه چشم رفته بودم
۱۴۰۴/۰۹/۰۲خیلی عالی بود
۱۴۰۴/۰۳/۱۷خشکی چشم
۱۴۰۴/۰۷/۰۶ضعیفی چشم
۱۴۰۴/۰۴/۱۵خوب بود
۱۴۰۳/۰۶/۰۹سلام دکتر خوبی هست
۱۴۰۳/۱۰/۲۹عمل آب مروارید انجام دادم واقعا کارش عالی هست
۱۴۰۴/۰۹/۱۳خوب بود
۱۴۰۳/۱۲/۲۷خیلی راضی بودم ممنونم از خانم دکتر
۱۴۰۴/۰۹/۱۶عدم رضایت
۱۴۰۴/۱۲/۰۴قرمزی چشم
۱۴۰۳/۱۲/۰۷عمل چشم
۱۴۰۲/۰۷/۰۳بسیار خوش برخورد
۱۴۰۳/۰۶/۱۴سلام.فشار چشم بالا بود و اب سیاه داشتن که با لیزر درمان کردن
۱۴۰۳/۰۶/۱۵سلام من که ویزیت نشدم ولی طبق تحقییقات ازهمکارای پزشک کارخانم دکترازعالی هم عالی تره وانشااله بزودی همکارعزیزم راملاقات خواهم کرددکترصالحی ام متخصص فارماکولوژی باتشکرازاینکه نوبت برای من رزرو کردید
۱۴۰۴/۰۵/۲۰دکتری با تجربه و مهربان نسبت به بیماران
۱۴۰۴/۰۳/۱۹با حوصله معاینه کردن
۱۴۰۴/۰۵/۲۷بسیار کاردان و خوش رفتار
۱۴۰۴/۰۳/۱۰آب مروارید داشتم که با موفقیت انجام گرفت و از کار ایشان راضی هستم.
۱۴۰۴/۰۷/۰۵برای معاینه و تجویز عینک مراجعه شد
۱۴۰۲/۱۲/۱۴سلام بسیار دکتر واردی است ان شاالله سلامت باشد
۱۴۰۳/۰۷/۰۵نظم خوبی در ویزیت بیماران صورت گرفت مطب تمیز و دارای صندلی مناسب برای انتظار
۱۴۰۵/۰۳/۱۲عالی و با حوصله
۱۴۰۴/۰۹/۲۴ویزیت آزاد با بیمه کار نمیکنن حتی داروها رو هم ثبت نمیکنن داروخانه آزاد حساب میکنه
۱۴۰۴/۱۱/۱۸سلام من برای معاینه ونمره چشم مراجعه کردم ایشون بسیار بادقت کارشونو انجام دادن ممنونم ازخانم دکتراذانی
۱۴۰۴/۰۴/۳۱کنترل فشار چشم. تحت درمان ایشان هستم.
۱۴۰۳/۱۲/۲۰عالی بودن
۱۴۰۴/۰۵/۰۵واقعا کارشون حرف نداره امیدوارم که همیشه سالم و خوشحال و تندرست باشن
۱۴۰۴/۱۱/۱۴فشار چشم
۱۴۰۳/۱۱/۰۵عالی بود
۱۴۰۳/۰۸/۰۲برای چکاب رفتیم
۱۴۰۳/۰۶/۲۴دکتر خیلی خوب ودقت بالا
۱۴۰۴/۱۱/۱۵چکاپ کردم پیششون و بسیار عالی کارشو انجام داد
۱۴۰۳/۱۱/۰۱فشار چشم داشتم و خیلی خوب شد.
۱۴۰۳/۰۸/۰۲دلسوز و
۱۴۰۴/۰۴/۱۴برای معاینه و چکاپ مراجعه کردم خوب بود
۱۴۰۴/۰۹/۳۰نوزادم رو معاینه کردند
۱۴۰۳/۱۱/۰۷چکاپ و نمره عینک
۱۴۰۳/۰۲/۱۸بهترین دکتر چشم دزفول، عمل آب مروارید
۱۴۰۴/۰۸/۲۴ضعیفی چشم
۱۴۰۴/۰۵/۱۷بسیار عالی
۱۴۰۴/۰۸/۱۴خوب بود
۱۴۰۲/۰۵/۱۵سلام خانم دکتر بسیار خوش رفتار ومتواضع وپاسخ گو بودند ودرمان بسیارعالی.
۱۴۰۴/۰۵/۱۲